Thursday, July 11, 2019

Menawan Pintu Wang Gunung Di Perlis


Assalamualaikum n selamat datang...


kali ni ni saya nak bercerita trip pergi ke Pintu Wang Gunung pada hujung minggu yang lepas. Kenapa Pintu? kenapa tak Puncak? yerrr sebabnya trek ke puncak belum dibuka. dalam Proses lagi.

Kami seramai 4 org bergerak dari rumah seawal 6:30 pagi dengan menaiki kereta. Sebelum sampai ke lokasi Pintu Wang Gunung itu kami berhenti sekejap untuk Sarapan Pagi. Kemudian teruskan perjalanan ke Sungai batu Pahat Perlis. Tiba di lokasi untuk berkumpul (Gerai Opposite Taman Ular) pada pukul 7 pagi.

Semua dah ok gerak ke starting point. tak jauh dari situ selepas golf club.Pada pukul 7.15 bergerak ke first check point kira 260 meter. Ramai peserta yang joint trip ni. Ramainyaaa dan meriah la trek baq hang.



Secara rasminya kami mula mendaki pada pukul 7.45 mula memanjat. pada permulaan treknya sekejap canak sekejap landai. masih ok lagi la.. masih boleh potong memotong la antara satu sama lain, senyum2, sakat2, lirik2 mata .. hahaha ada ker... mata mula melilau kot ada jodoh ka kat situ hahaha.

Kemudian trek dia akan sampai part yg susah utk stage yg kedua. masa ni trek akan jemmmm.. maklumla ramai peserta Orang. Trek licin, kering tapi ada tali yg dah siap di pasang.



Pendakian untuk stage ketiga ni akan melalui sepanjang permatang. Trek ni agak 'Membunuh'. batu batu tajam sentiasa mengiringi dan menghiasi sepanjang Trek. Jadi.. Glove sangat lah penting di kala ini. Sepanjang pendakian kita akan jumpa batu sempadan Malaysia & Thailand. kira kita sat p malaysia sat kona p Thailand la konon. Acah2 travel p oversea la kan. bagi part yg susah jangan risau blh gunakan tali yang sedia ada.  Pendakian memakan masa 2 jam bagi yang laju dan 3 jam bagi yang slow.




Pada pukul 10.15 sampai puncak. ya Allah cantiknya view yang terhidang kat atas sana. Hilang penat lelah tadi tapi letih pulak cari port nak landing. Ya la kat atas tu tak ada tempat lapang. ramai pulak tu. jadi pandai pandai la cari tempat yg sesuai. dari pintu wang gunung boleh nampak pemandangan Negeri Perlis dan juga Thailand.




 Pintu Wang Gunung dengan ketinggian 499 meter 

Pemandangan dari Pintu Wang Gunung Perlis

Banyak kenangan yg dapat dikutip sepanjang trip ni. dapat kawan baru dan jumpa kawan lama,... haha. 

Walaubagaimanapun ini merupakan pengalaman dan kenangan yang paling best bersama rakan-rakan.

Sekian

No comments:

Post a Comment