Thursday, July 11, 2019

peralatan dan pakaian hiking



assalamualaikum semua kali ini saya nak kongsikan berkenaan peralatan asas untuk memanjat bukit. Kita perlu tahu tentang peralatan yang wajid dibawa semasa memanjat bukit. Selain itu dari segi pemakaian ketika memanjat perlulah sesuai kerana ia merupakan aktiviti lasak. Sekarang jom kita lihat gambar peralatan dan pakaian yang mempunyai ciri-ciri yang sesuai untuk memanjat bukit...

Ini antara peralatan asas yang perlu ada untuk memanjat bukit:

 Beg/Carrier


penggunaan kepada pemanjat bukit adalah untuk mengisi keperluan peribadi di samping itu juga dapat mengisi makanan ringan. Terdapat pelbagai jenama beg yang kebanyakkan digunakan oleh pemanjat bukit adalah seperti Ospray Kestrel, Quechua, Tera 50 dan Case Valker. Jenama beg yang disenaraikan itu adalah jenama yang terkenal oleh para hiking. Antara salah salah satu sebab beg itu menjadi popular dikalangan pemanjat bukit oleh kerana kualiti beg tersebut adalah terbaik.


Tongkat @ Walking Stick

Tongkat atau walking stick dapat membantu untuk memanjat dan menuruni curam. Ia dapat mengelakkan ketegangan pada otot dan lutut. Jika tidak mahu beli ia boleh juga menggunakan ranting kayu yang kukuh untuk dijadikan sebagai tongkat.

Seterusnya pakaian untuk memanjat bukit:



Baju juga mempunyai peranan penting oleh para hiking memilih yang sesuai dan bertepatan dengan ciri bagi memberi keselesaan. Ciri utama baju ini sesuai untuk di pakai ketika memanjat bukit kerana ia fabrik cepat kering dan tidak panas.




Antara ciri-ciri yang ada pada seluar ini untuk hiking secara asasnya adalah:

1.Mempunyai ketebalan yang sesuai untuk melakukan aktiviti lasak seperti memanjat bukit dan dapat mengelakkan daripada terkoyak.
2.Selain itu juga seluar ini juga mempunyai banyak poket dan membolehkan untuk menyimpan barang-barang kecil seperti pisau lipat, pemetik api dan sebagainya dengan mudah.



Kasut Outdoor


Kasut ni antara faktor penting yang perlu ambil berat jugak.Ia soal safety.Jika anda ambil benda2 macam ni,kelak ia akan banyak mengalami masalah remeh akan2 datang,sekaligus menyusahkan rakan2 hiking yang lain. Kasut ni antara faktor penting yang perlu anda ambil berat juga.Ia soal safety.Jika ia ambil remeh benda2 macam ni,kelak ia akan mengalami banyak masalah akan2 datang,sekaligus menyusahkan rakan2 hiking yang lain.

Antara ciri-ciri yang sesuai adalah:

1. Kasut mestilah jenis yang mempunyai ‘ankle support’/perlindungan pergelangan kaki menutupi       buku lali. Kasut jenis ini membantu mengurangkan risiko terseliuh pergelangan kaki.
2. Pastikan ianya mempunyai tapak yang tebal dan mempunyai kedalam tapak antara 1 – 2 cm

3. Tapak yang terbaik adalah dari design ‘ berlawanan arah’ ( Lihat contoh gambar ), ini kerana tapak jenis ini memudahkan proses pendakian dan penurunan, mempunyai cengkaman yang amat baik serta amat efektif ketika membrek apabila bergerak dengan laju.


Walau apa jua alasan untuk memanjat bukit, sama ada pertama kali, saja mengikut rakan, untuk melihat alam semulajadi atau apa sahaja eloklah anda menyediakan diri anda dengan kecergasan fizikal bagi mengelakkan keadaan yang tidak diingini berlaku.

Okay setakat inilah yang sama mampu kongsikan kepada anda tentang penyedian peralatan asas dan pemakaian yang sesuai untuk memanjat bukit atau gunung...

Bagi anda yang ingin memanjat bukit, selamat memanjat dengan selamat!!!  





No comments:

Post a Comment